Peste 200 de reprezentanți ai autorităților din Oltenia care derulează proceduri de achiziții publice s-au întâlnit vineri, la Craiova, cu conducerea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, pentru a fi puși la curent cu ultimele noutăți ale legislației în domeniu.
Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), în colaborare cu Instituția Prefectului Județului Dolj, a organizat vineri, la Craiova, o reuniune regională dedicată personalului de la nivelul autorităților contractante care răspunde de derularea procedurilor de achiziții publice. Peste 200 de reprezentanți ai instituțiilor publice din toată Oltenia s-au aflat în fața conducerii ANAP, pentru a se pune la punct cu noutățile în aplicarea noii legislații în domeniul achizițiilor publice.
„Au trecut trei luni de la intrarea în vigoare a noului pachet legislativ în materie de achiziții publice, iar instituția noastră doreşte, prin organizarea acestor întâlniri cu caracter interactiv, să identifice dificultățile întâmpinate de autoritățile contractante în aplicarea noii legislații în materie de achiziții publice. Considerăm că transparența și dialogul cu partenerii și factorii interesați vor asigura înțelegerea și aplicarea corectă a noii legislații în domeniul achizițiilor publice“, a afirmat Dominic Dumitru, directorul general al ANAP.
În cadrul acestei întruniri s-a vorbit despre strategia anuală de achiziții publice și despre strategia de contractare, iar reprezentanții ANAP au punctat elementele care ar trebui avute în vedere de acum înainte la achizițiile publice, „elemente care ar schimba optica și abordarea de până acum“.
„Normativele ne arată direcția care trebuie urmată pentru a avea eficiență atunci când se cheltuiește banul public. Tot acest proces trebuie orientat spre transparență, să deschidă competiția și să aducă soluția cea mai bună pentru nevoile și necesitățile dumneavoastră. Să procedăm ca și cum am cumpăra pentru noi acasă, când căutăm cea mai bună soluție, la un preț cât mai avantajos. Asta presupune însă ca identificarea nevoilor să se facă în mod corect și rezonabil, iar descrierea lor să se facă pe criterii de performanță. Pe același tipar, caietul de sarcini trebuie să fie făcut, cât mai mult posibil, în termeni de performanță, axat pe rezultatul care trebuie îndeplinit de obiectivul achiziționat și mai puțin pe descrierea soluției și a funcționalității produselor, pentru că se limitează concurența pe piață. Scopul nostru este să avem o legislație suplă, care să nu mai sufere modificări și să nu se creeze șabloane care sunt greu de adaptat apoi la situațiile particulare“, a explicat Dominic Dumitru.
Directorul ANAP a mai menționat că în sprijinul autorităților urmează să fie publicat și un ghid on-line cu tot ceea ce înseamnă răspunsuri și îndrumări la spețe și elemente din viața curentă, cumulat cu o serie de documente standardizate.
„Ne propunem să eliminăm gradual controlul și validarea documentațiilor de atribuire“
Dominic Dumitru a expus și ce presupune planul de tranziție gândit de Agenția Națională pentru Achiziții Publice. „Ne propunem ca în 18-24 de luni să eliminăm gradual ceea ce înseamnă controlul și validarea documentațiilor de atribuire, situație care, în plan negativ, a încetinit ritmul unei achiziții publice și a introdus o rigiditate în sistem. Asta pentru că, pe de o parte, volumul documentațiilor era mare, raportat la capacitatea noastră administrativă, iar, pe de altă parte, pentru a lua o decizie corectă trebuia să înțelegi contexul în care se încadrează o anumită achiziție“, a spus directorul general al ANAP. Acesta a mai precizat că planul de tranziție „presupune să se ajungă de la 20.000 de documentații de atribuire verificate, la un procent de 15%, adică un eșantion reprezentativ de 3.000 de atribuiri, selectate printr-un mix de criterii de risc, pornind de la capacitatea administrativă a autorităților contractante“. Aceste 3.000 de documentații ar urma să fie verificate de la început până la atribuirea contractului, „pentru o mai multă eficiență“.
Dominic Dumitru a mai explicat faptul că „la atribuirile făcute sub plafoanele minimale stabilite prin lege se va verifica o documentație din zece, pentru că restul nu ar avea ce daune să aducă în sistem, chiar dacă ar mai fi ceva greșeli“. „Dar dumneavostră purtați răspunderea finală“, a adăugat directorul general al ANAP. Dumitru a ținut să mai menționeze că „pentru proiectele mari ar fi bine să nu se mai meargă pe volum mare de lucrări, ci acestea să se împartă pe loturi“. „Din zece loturi, de exemplu, un ofertant nu ar trebui să câștige mai mult de patru loturi. Autoritățile nu sunt însă obligate să recurgă la lotizare, dar sunt obligate, conform noii legislații, să explice de ce nu au făcut acest lucru“, a mai spus Dominic Dumitru.